top of page
חיפוש

Case Study #01 |מדריך: עיצוב ותכנון חלל משרדים - מרמת מעטפת |מגדל רסיטל, ת"א

הגיע הזמן שנבדיל בין שני סוגים של עיצוב ותכנון משרדים, התהליך בכל אחד מהם הוא שונה לחלוטין ואם לא נערך לזה בהתאם אנחנו עלולים לטעות ולהטעות.

אז ככה יש תכנון ועיצוב משרד כאשר המקום קיים, מה הכוונה? כשמדובר בחלל שבעבר שימש כמשרד וחברה חדשה רוצה לעבור אליו ולצורך כך הם רוצים לעשות לו עיצוב ותכנון מחדש הכולל שיפוץ, שבירת קירות וכו'. על המקרה הזה אני אסביר בפוסט אחר.

עכשיו אני רוצה להסביר על התהליך כאשר אנחנו מקבלים לתכנן משרד המגיע ברמת מעטפת. ולצורך כך אני ממש אעבור שלב שלב בפרוייקט משרדים שתכננתי במגדל רסיטל בתל אביב. כמובן שישנם שינויים והנחיות מעט שונות בין מגדל למגדל אבל העקרונות הם דומים וככל שנדע אותם או לפחות נצפה להם, מצבנו יהיה טוב.

מזה אומר בדיוק מעטפת?

זה אומר שאנחנו מקבלים חלל ריק לחלוטין, ללא חשמל (ללא ארון חשמל או מונה חשמל) , ללא מערכות (מיזוג אוויר, מים) , ממש כלום. רצפת בטון, קירות בטון וזהו.



איך זה משפיע עלינו?

לי זה מרגיש כמו בד קנווס לבן או בעצם במקרה שלנו אפור, הכל אפשרי, הכל פתוח. הכל ריק ומחכה שנעשה שם משהו. קשה להאמין בהתחלה שהמקום האפור והגולמי הזה יהפוך - לא עוד הרבה זמן להיות משרד מתפקד.


בפרויקט מסוג כזה צריך לקחת בחשבון כמה דברים ואני אפרט על כל אחד מהם בהמשך.

1. הנהלת הבניין

2. יועצי הפרוייקט.

3. קבלן מורשה + ביטוחים 4. ביקורות ואישורים לפני אכלוס


הכי פשוט שאתאר לכם את התהליך שעברתי בפרויקט משרדים שקיבלתי לעצב ולתכנן במגדל רסיטל בתל אביב

מגדל רסיטל הוא מגדל חדש של קבוצת חג'ג' שנבנה בתל אביב ברחוב מנחם בגין 156.


עוד לפני הביקור הראשון הועברו אליי ע"י הלקוח שני דברים חשובים: 1. התכניות בקובץ dwg למייל כך שיכולתי לראות במה מדובר.

2. מסמך מחברת הניהול של הבניין המפרט את הנהלים ומציין את רשימת יועצי הבניין. שלב ראשון : ביקור ראשוני בפרויקט

בביקור הראשון אני תמיד עושה וידוא מדידה, כלומר מביאה איתי את התכנית שקיבלתי מודפסת עם כמה קווי מידה ומודדת בשטח שוב לראות האם יש פערים בין הקובץ שקיבלתי למצב הקיים במציאות. בנוסף, אני מצלמת. כמה? כמה שיותר. כולל וידאו של כל החלל כך שלא יהיה חסר לי דבר.



שלב שני: תכנית העמדה

השלב הבא הוא להבין מהי הפרוגרמה, כלומר מה הלקוח רוצה/צריך שנתכנן עבורו בחלל הזה. במקרה שלי הלקוח הוא רואה חשבון והדרישות שלו היו כאלה: חדר מנהל עבורו הכולל פינת ישיבה, חדר עבודה לשני עובדים, דלפק קבלה עם שני מקומות ישיבה, ארכיון לקלסרים ומטבחון. החלל שעומד לרשותנו הוא באזור ה-50 מ"ר. חלל קטן ואתגר גדול: לתכנן בצורה נכונה את החלל כדי שכל הצרכים שלו יכנסו ועדיין שהמקום ירגיש מספיק מרווח ונעים. כמובן שעשינו כמה אופציות של העמדה אבל בסוף זיקקנו את זה להעמדה הנבחרת. כמה דברים שחשוב לקחת בחשבון כבר בשלב תכנית העמדה : 1. מיקום ארון חשמל 2. מיקום ארון תקשורת 3. מיקום המטבח והחיבור למערכת המים והניקוז של הבניין 4. חיבור מערכות המיזוג לאוויר צח.




(שימו לב שלב שלישי ורביעי מקבילים אחד לשני)

שלב שלישי: תכניות יועצים ותכניות עבודה מפורטות אחרי שתכנית העמדה מאושרת עקרונית ע"י הלקוח, אני פונה ליועצים לקבל הצעת מחיר עבור הליווי והתכנון שלהם. בפרויקט מסוג כזה שהבניין הוא חדש לגמרי, הנהלת הבניין מחייבת כל אחד מהדיירים לעבוד עם יועצים מקצועיים. בדר"כ נעבוד עם 4 יועצים בסדר הבא:

1. יועץ בטיחות

2. יועץ מיזוג אוויר

3. יועץ חשמל ותאורה

4. יועץ אינסטלציה סניטרית וספרינקלרים


אנחנו יכולים לעבוד עם היועצים של הבניין (אלו שתכננו את מערכות הבניין) או לעבוד עם יועצים חיצוניים.

במקרה הזה בחרתי לעבוד עם יועץ מיזוג אוויר חיצוני וחשמל חיצוני. בגלל שהמשרד הוא קטן, יועצי הבניין נתנו מינימום מחיר לעבודה שהיה מאוד גבוה, העדפתי לקחת יועץ חיצוני שאני מכירה במחיר טוב יותר עבור הלקוח שלי. השלב הראשון אחרי שמאשרים את הצעות המחיר מהיועצים זה לשלוח להם את תכנית העמדה שלנו.

1. הראשון יהיה יועץ הבטיחות- נבדוק שאין לו הערות או הסתייגויות מהתכנון שלנו. במידה ויש נשנה את תכנית העמדה בהתאם, שימו לב ניתן לבדוק ולהתייעץ איתו אם משהו נראה לנו לא הגיוני או מחמיר מידי. במידה ואין לו הערות חורצות גורל והתכנית שלנו סך הכל בסדר נוכל להתקדם. בשלב זה אנחנו לוקחים את התכנון והעיצוב שלב אחד קדימה - ונתחיל לחשוב על מיזוג האוויר- ברמה העיצובית נשאל את עצמנו את השאלות הבאות? האם נרצה תעלות מיזוג אוויר חשופות? תקרת גבס פריקה? איזה משחקי הנמכות גבס נרצה לעשות בחלל? כל אלו החלטות הן גם החלטות עיצוביות ולכן זה השלב בו אני מתקדמת ומתחילה לעבוד בתלת מימד:


שלב רביעי : מודל תלת מימד והתחלת העבודה על העיצוב של החלל כשאני עובדת על פרויקט אני עובדת בכל המימדים במקביל ואני נעה בינהם וכל אחד מהם יכול להשפיע על השני.

רק כך אפשר להבין את הפרויקט עד הסוף, את המגבלות, את הבעיות שיכולות להיווצר ועוד. אני אבנה את המודל התלת מימדי הבסיסי שכולל את הקירות החיצוניים והפנימיים, המחיצות, החלונות והאלמנטים הקבועים כמו המטבח, ארון קיר ועוד. אחכ אתקדם לריהוט ותוך כדי אשלב את העיצוב עד לתוצאה הסופית ולהדמיה שאוכל להציג בפניי הלקוח בפגישת הצגת העיצוב.


2. היועץ השני שנעביר לו את תכנית העמדה שלנו - יהיה יועץ מיזוג האוויר . ליועץ מיזוג האוויר אני מעבירה גם תכנית הנמכות תקרה בהתאם לתכנון שלי.


בזמן שהיועצים עובדים על התכנון שלהם - אני מתקדמת וממשיכה בהכנת שאר תכניות העבודה המפורטות.


3. היועץ הבא שנעבוד מולו יהיה יועץ החשמל - יועץ החשמל יבקש מאיתנו לקבל כבר את שתי התכניות של היועצים הקודמים : תכנית יועץ בטיחות ותכנית יועץ מיזוג אוויר.

בנוסף הוא ירצה לקבל מאיתנו תכנית חשמל ותאורה אדריכלית - מה הכוונה ? תכניות חשמל ותאורה בהן מופיעים כל השקעים, המתגים, נקודות התאורה כולל מידות וגבהים, כולל תכנית תקרה המציינת את גבהי ההנמכות וגבהי התקרה. 4. היועץ האחרון שנעבוד מולו יהיה יועץ אינסטלציה סניטרית וספרינקלרים. הוא יכול להתחיל לעבוד רק אחרי שהוא מקבל את התכניות מכל היועצים. אבל עדיין רק כדי לבדוק היתכנות אשלח לו את תכנית העמדה שלנו עוד קודם.


שלב חמישי - כתב כמויות לתמחור הקבלן והנחיות הבניין לפני תחילת עבודות בנייה:

אחרי שקיבלנו את כל תכניות היועצים והכתבי כמויות שלהם, יועץ חשמל ויועץ מיזוג אוויר מספקים גם כתב כמויות בנוסף לתכנית שלהם. נכין כתב כמויות לעבודות הבנייה. אני מכינה בעצמי כתב כמויות לפרוייקטים קטנים, במידה והפרוייקט גדול ומונה משתנים רבים אעדיף להשתמש בכמאי ולא לקחת את האחריות. חשוב לעדכן את הקבלן בנהלי הבניין ולקשר בינו לבין מנהל הבניין על מנת שיקבל באופן ישיר את כל ההנחיות.

דברים שנראים לנו טריוואלים בכל פרוייקט אחר, המקרה של בניין חדש מלווים בהנחיות וכללים שחשוב לדעת לפני.

במגדל רסיטל לדוגמא על הקבלן היה להציג מסמכי קבלן רשום, ביטוחים, להפקיד שיק ביטחון,

את מעלית המשא היה צריך להזמין מראש לשעה מסויימת ובהגבלה לשעת עבודה אחת.

מה שחשוב להבין כאן זה שלא כל קבלן/שיפוצניק יכול לעבוד במגדל חדש, יש להם תנאים וסטנדרטים שהוא יהיה צריך לעמוד בהם.

אישור תכניות וקבלת אישור לתחילת עבודות - בבניינים חדשים צריך להעביר להנהלת הבניין עותק קשיח של כל התכניות חתומות ע"י כל היועצים ורק אז (ובנסוף לדרישות שלהם מהקבלן) הם יתנו אור ירוק לתחילת עבודות ביחידה.

שלב שישי - הזמנות רכש ונגרות בהתאם לעיצוב אני מכינה רשימת רכש ומתחילה לקבל הצעות מחיר עבור הזמנות של ריהוט משרדי, ריצופים וסניטריה, וילונות, נגרות, מסגרות, תאורה ועוד. יש פרויקטים שבשלב הזה אני גם הולכת עם הלקוח פיזית לחנויות ובוחרים במקום. ויש פרוייקטים שבהם יש לי יותר חופשיות ועל סמך ההדמיות בלבד אני מבצעת את ההזמנות השונות.


שלב שביעי - בדיקת התקדמות בשטח

בשלב זה אני מגיעה מידי פעם לביקור בפרויקט ונמצאת בקשר טלפוני כמעט יומי עם הקבלן המבצע וקבלני המשנה על מנת לראות שהכל מתקדם לפי התכניות. יועץ מיזוג האוויר בדרך כלל רוצה להגיע לפרוייקט בשלב הביצוע לראות שהכל בסדר, אהיה בקשר עם שאר היועצים לראות אם הם מעוניינים להגיע לביקורת ומתי.


שלב אחרון - קבלת אישור אכלוס בסיום עבודות

אז הכל מוכן, החלל נראה כבר כמו משרד מדוגם. בשלב זה אנחנו מקבלים מהנהלת הבניין רשימה ארוכה של אישורים שצריך להמציא על מנת שיאשרו אכלוס ביחידה. נצטרך אישורים מכל היועצים שהתכנית שלהם והביצוע בשטח זהה.

אישור מהנדס חשמל לארון החשמל, אישור כריזה, אישור יועץ מיזוג אוויר, אישור מכון התקנים למערכת כיבוי אש, אישור גילוי אש, אישור מונה מיזוג אוויר, אישור דלתות, אישור וילונות, אישור מכון התקנים למערכות ביוב ועוד' בכל בניין זה מעט שונה אבל העיקרון דומה. זהו, אין ספק שפרויקט תכנון משרדים בבניין חדש הוא מעט מורכב ומאתגר יותר ודורש יכולת סנכרון בין גורמים רבים, אבל בסוף התוצאה שווה את הכל. מקווה שהמדריך הזה יעזור לכם להבין את השלבים והדרך לצלוח פרוייקט שכזה. ואם אתם רוצים להציץ ולראות את כל התהליך בסטורי שלי - לחצו כאן

**אם אתם מרגישים חוסר ביטחון או חוששים לקחת על עצמכם פרוייקט כזה, או סתם רוצים להתייעץ - אני כאן עבורכם לשיחת יעוץ אישית חד פעמית או ליווי קבוע - לחצו כאן לפרטים

🤎

עינב מאי






286 צפיות

sign in & stay updated

פוסטים. סרטונים. טיפים ועוד

Thanks for subscribing!

DIGITAL RESOURSES

הדרכות וחומרי עזר למעצבים ואדריכלים

    • Instagram
    • YouTube

    * כל הזכויות שמורות לעינב מאי | am.studio

    bottom of page