top of page
חיפוש

מילון מושגים למעצב המתחיל

אז סיימתם את הלימודים והתחלתם את הדרך המקצועית שלכם, אני מניחה שיש לא מעט חששות או חוסר ביטחון. ידע זה כח וככל שתדעו יותר ותלמדו יותר זה יעזור לכם להתשלב, להתגבר על החוסר ביטחון ולהצליח במקצוע. אז הנה כמה מושגים שרצוי שתדעו :

מעולם הבנייה והשיפוצים:


קנ"מ - קיצור ל"קנה מידה". בשרטוט ידני נשתמש בסרגל קנ"מ.

שטיכמוס -

אם תחפשו בגוגל/ויקיפדיה הגדרה לשטיכמוס תמצאו איזה הסבר על מכשיר השטיכמוס- בפועל, באתר הבנייה כשאנחנו עם הפועלים הכוונה לקו סימון ה0.00, הקבלן מסמן את הקו השטיכמוס, לעיתים בגובה 1.0 מ' (כשאין ריצוף עדיין) וממנו לוקח מידות של נקודות חשמל, תאורה ועוד.


גליף - המסגרת הפנימית של פתח החלון או הדלת. דוגמא: כאשר קבלן צריך להכין פתחי חלונות חדשים בפרויקט - הוא צריך להכין גליף מושלם עבור התקנת האלומיניום. בתמונה ניתן לראות את הגליף והחלון שמותקן בדחיקה כלפי חוץ.



גרונג - חיתוך בזווית 45 מעלות. בדרך כל הכוונה לחיבור פינה בין אריחי ריצוף. חשוב להקפיד לסמן על פריסות הריצוף שהכנו לביצוע שזו שיטת החיבור שאנחנו רוצים בין האריחים ולא- הקבלן ישים פרופיל פינה בין האריחים (שזה הרבה יותר פשוט וקל בשבילו לביצוע).


פחת - כמות ספייר שניקח בהזמנת אריחי ריצוף / פרקט לפרויקט. *ככל שגודל האריחים גדול יותר- כך נהוג לקחת פחת גבוה יותר. אם אתם לא בטוחים כמה פחת צריך לכל אריח - התייעצו עם סוכן המכירות.


רובה - חומר המילוי שבין אריח לאריח. מגיע בגוונים שונים. קיימות מניפות מיוחדות לגווני הרובה: חברת טמבור חברת מאפיי MAPEI . רובה דניאל. להזמנת מניפת רובה של טמבור לחצו כאן


(בתמונות: אריחים לבנים רובה כתומה, אריחים ורודים עם רובה לבנה, אריחים לבנים רובה כחול כהה)


פוגה - הרווח שנשאיר בין אריח לאריח - רווח של 2 ממ ומעלה. את הפוגה יוצרים בעזרת ספייסרים שממקמים בין האריחים בזמן הביצוע. לאחר שדבק הקרמיקה מתייבש ניתן להסיר את הספייסרים ולמרוח את הרובה.

(בתמונה - ספייסרים צלב, ספייסרים מתפלסים)


מניפת ראל - מניפת גוונים בינלאומית שמיועדת לצביעה של אלמנטים מברזל/מתכת. קטלוג גווני הראל ניתן לראות כאן

שליכט אקרילי את השליכט האקרילי ניתן לקבל בכל גוון והוא מיועד לקירות פנים או חוץ. הוא מגיע ברמות חספוס שונות. למידע נוסף בנושא וסרטוני הדרכה כנסו לאתר של טמבור מדה מתפלסת - חומר שמיועד לפילוס רצפות ישנות כהכנה להנחת פרקט. המדה מיישרת ומגשרת על פערים בין הריצופים הישנים הקיימים ומשמשת כבסיס טוב לפרקט.


סלוט / רונה RONA

ישנם שני סוגים של פתחי מיזוג אוויר פופולרים: סלוט - גריל אלומיניום המגיע עם חריץ אחד/שניים או שלושה. רונה - גריל אלומיניום סמוי דגם "RONA". הטיח מגיע עד הפתח ללא הלבשות אלומיניום שנראות לעין. גימור יפה אך יותר מסובך לביצוע. מידע נוסף ופרטים לביצוע ניתן למצוא באתר של "מפזרי יעד"

בתמונה הנ"ל - סלוט - גריל אלומיניום.

בתמונה הנ"ל סלוט סמוי דגם "רונה".



אינסטלציה

אינטרפוץ - השם לקוח מגרמנית ומשמעותו מתחת לטיח, הכוונה לחלק בברז שנמצא מתחת לטיח ולריצוף האינטרפוץ מותקן בתוך הקיר (תחת הטיח והריצוף) קיימים שני סוגים: אינטרפוץ 3 דרך - הכוונה ליציאה מים אחת. לדוגמא יציאת מים מהמזלף בלבד. דוגמא נוספת היא בברז היוצא מהקיר. גם שם נשתמש האינטרפוץ 3 דרך. גם כאן יציאת מים אחת - מהברז. אינטרפוץ 4 דרך - הכוונה לשתי יציאות מים. לדוגמא במקלחון כאשר יש יציאה אחת של מים מהמזלף ויציאה נוספת מהראש גשם, כמות המים שיוצאת נשלטת באמצעות ידית הוויסות וכפתור שמעביר בין המצבים. דוגמא נוספת במידה ויש אמבטיה - יציאה אחת של מים תהיה מהמזלף והיציאה השניה מאביק פיית המילוי של האמבטיה.


קופסת ביקורת - פתח בריצוף של חדר רחצה המשמש לביקורת במקרה של תקלה, סתימה וכו את מכסה קופסת הביקורת ניתן לקבל במגוון עיצובים ואפילו לייצר מכסה סמוי מאריחי הריצוף.

מחסום ריח - אביזר שחשוב להתקין בכל קופסאת ביקורת (ביוב) על מנת לחסום ריחות רעים מלעלות כלפי מעלה. קולטן - זהו צינור בקוטר 4 צול שמתחבר אל האסלה. שימו לב בזמן התכנון - בבניינים ישנים הקולטן ממוקם ועובר בצוה המשכית בין הקומות ולכן לא ניתן להרחיק ממנו את מיקום אסלה יותר מבערך 1.0 מ'.


חשמל

מרירון - צינור קשיח שמותקן על גבי הקיר לצורך מעבר של צנרת חשמל. בתמונה: ניתן לראות צינורות מרירון צבועים בשחור המחברים בין גופי התאורה בתקרה וצינור מרירון על גבי העמוד מצד ימין.

שקע כח - שקע חשמל בעל קו ישיר ללוח החשמל. לדוגמא עבור מזגן, תנור, דוד חשמל נשתמש בשקע כח. מתח נמוך - הכוונה לתקשורת, אינטרנט, אינטרקום. הכל חוץ מחשמל. צינור קוברה - צינור שנמצא בתוך הקיר או תחת הריצפה ומיועד למעבר חופשי של כבלים. גווני תאורה : 2700 - גוון תאורה חם צהוב (דירות, בתים, בתי מלון, מסעדות וכו) 3000 - גוון תאורה חם מעט צהבהב, אור ביניים. (דירות, בתים, בתי מלון, מסעדות וכו)

4000 - גוון תאורה טבעי מעט כחלחל. (משרדים, בתי חולים ועוד) 6000 ומעלה - גוון תאורה קר (תאורה תעשייתית, מפעלים, מחסנים לוגיסטים ועוד)




יש מושגים שפספסתי ? הייתי לא ברורה? תרגישו חופשי וכיתבו לי may.einav@gmail.com


1,208 צפיות

פוסטים אחרונים

הצג הכול

sign in & stay updated

פוסטים. סרטונים. טיפים ועוד

Thanks for subscribing!

DIGITAL RESOURSES

הדרכות וחומרי עזר למעצבים ואדריכלים

    • Instagram
    • YouTube

    * כל הזכויות שמורות לעינב מאי | am.studio

    bottom of page