top of page
חיפוש

מילון מושגים למעצב המתחיל - חלק 02


אז אחרי שעברנו על רוב מושגי הבנייה, החשמל והאינסטלציה במילון המושגים למעצב המתחיל חלק 01. נעמיק קצת יותר ואפרט לכם כאן על המושגים הרלוונטים בהקשר של נגרות, חומרי גמר, קרמיקה ועוד .


חומרי גמר


משטח שיש טבעי - אבן טבעית (לא אבן קיסר) חשוב להבין שכל משטח אבן טבעי מעט שונה מהשני אפילו כאשר מדובר באותו סוג אבן בדיוק, נהוג להגיע למפעל ולבחור את המשטח הספציפי שישמש אותנו. תלוי כמובן בסוג האבן אבל משטח שיש אבן טבעית לרוב מעט רגיש יותר לשריטות, לחום ולספיגת נוזלים מאשר משטח שיש סינטתי. כאן ניתן לראות כמה דוגמאות למשטחי שיש טבעי בפרוייקטים

אבן קיסר - משטחי "אבן קיסר" - מותג ישראלי מאוד פופלרי

אלו למעשה משטחים המיוצרים במפעל ועשויים מעד 90% קוורץ טבעי בשילוב עם דבקים, פיגמנטים ואגרגטים שונים. משטחי אבן קיסר משמשים בעיקר לפנים. מה שאני אוהבת באבן קיסר זה שיש דגמים רבים והם כל הזמן מוציאים קולקציות חדשות ומרהיבות.


דקטון - משטחי Dekton®‎ מיוצרים בספרד ע"י חברת קוסטנטינו .

הם עמידים מאוד, וישנה קולקציה של דגמים מהממים אך לרוב יקרים יותר מהמותג המקומי (אבן קיסר) . המשטחים יכולים לשמש גם בחיפוי חיצוני. משטחי הדקטון מגיעים החל מעובי של 4 ממ . עוד על דקטון ניתן לקרוא כאן


קוריאן ללא ספק היתרון הבולט של הקוריאן הוא שהוא משטח גמיש וניתן לעצב באמצעותו משטח עבודה שמשולב עם כיור, מאותו חומר וללא סימני חיבור, דבר היוצר מראה אסטתי במיוחד . מעבר לכך הוא רגיש יותר ויקר יותר משאר המשטחים.



גרניט פורצלן - אריחי גרניט פורצלן אלו אריחים חזקים ועמידים במיוחד. אריחים מתועשים שהתפתחו מאריחי קרמיקה (פורצלן), שהיו ספיגים ורכים ולא עמידים מספיק. כיום ניתן למצוא שפע דגמים, סוגים ועיצובים של אריחי גרניט פורצלן בכל חנות וספק קרמיקה.

אריח "פול בודי" - הכוונה לאריח שמיוצר כולו מאותו חומר והטקסטורה שלו נראית בעובי האריח כולו. לעומת אריח שרק החלק העליון שלו מודפס והגוף שלו בגוון שונה. אריחים מדוקקים - אריחים שמגיעים בעובי של 3-6 ממ ובדרך כלל גם בגדלים גדולים, יוצרים מראה מרשים ואחיד לחלל.


מיקרוטופינג - שכבה דקה כ 2-3 ממ של בטון הניתנת ליישום על משטחים מפולסים, כמו ריצוף או קירות.

סילר - שכבת גמר שמורחים על גבי הבטון כדי לאטום אותו ולתת לו מראה קצת יותר מעובד.


נגרות

סוגי פתיחת דלתות בנגרות:

הרמוניקה - דלת שמתקפלת ונפתחת כמו אקרודיון לצד ימין או שמאל. דוגמאות לדלתות הרמוניקה כאן

קלאפה - דלת פתיחה לכיוון למעלה או למטה. ישנם סוגים שונים של קלאפות, קלאפה מקבילה, קלאפה אופקית, קלאפה כפולה ועוד. על כולם תוכלו לקרוא בפירוט כאן

אינטגרלי - ישנם כמה מוצרי חשמל שיכולים להגיע באופן אינטרגלי - מה הכוונה? מוצר אינטרגלי הוא מוצר שהוא משולב בנגרות של המטבח עצמו. הוא חלק בלתי נפרד ממנו. מדיח או מקרר אינטגרלי מלא לדוגמא - ישולבו ויוטמעו באופן מלא בנגרות ויחופו בדלתות שהנגר יכין עבורם. כך נוצר מראה אחיד של מטבח. *חשוב להעביר מפרט טכני מדוייק של מידות המוצרים לנגר. את המפרט נקבל מספק מוצרי החשמל.

צוקל - החלק התחתון של המטבח/הריהוט. במטבח הוא בדרך כלל 10 סמ ואילו בארונות ובשאר פרטי הנגרות הצוקל יכול להיות 6 או 7 סמ. מה החשיבות של גובה הצוקל בתכנון שלנו? הסיבה לגובה הצוקל היא כתגובה לגובה הפאנלים של החלל, לרוב הפנלים הם בגובה 6 סמ ולכן נתכנן את הריהוט שלנו בהתאם -גובה צוקל של 7 סמ יאפשר שהרהיט לא יתנגש בפנלים ויצמד לקירות. במטבח נקפיד על גובה צוקל של 10 סמ וזאת מאחר שמדיח אינטגרלי מגיע עם צוקל מותאם ל10 סמ ולא נרצה שיהיו פערים בגובה הצוקל שיפגעו בהמשכיות ובניראות של המטבח. (באי- לעומת זאת ומאחר ואין קירות שצמודים אליו - נוכל לתכנן איזה גובה צוקל שנרצה ואפילו צוקל בולט ומעוצב ולא שקוע)




ידית אינטגרלית - ידית שהיא חלק מהנגרות עצמה. לא ידית חיצונית שמותקנת על גבי הריהוט. את הידית האינטרגלית מבצע הנגר והיא חלק מהריהוט עצמו. קיימים סוגים ועיצובים רבים של ידיות אינטגרליות והן ממש יכולות להשפיע על העיצוב ולשדרג אותו.




--


צבע אפוקסי / בתנור / שלייף לק - למעשה אותה הכוונה. כל נגר מגדיר אחרת מעט. הכוונה לצביעת ריהוט, מטבחים וארונות נגרות בהתאמה אישית. הצבע יכול להגיע בין מבריק למט. אני בדרך כלל נוטה לבחור אחוז ברק של בין 20-30 אחוז.


פורניר - שכבת עץ אמיתית דקה דקה שמודבקת בדרך כלל על גבי לוח MDF ומשמשת כגמר בדוגמאת עץ לריהוט ומטבחים. את הפורניר ניתן לגוון עם לכה, לתת לו גימור מט או מבריק. ישנם פורנירים מסוגי עצים שונים. אני אישית לרוב משתמשת בפורניר אלון או אלון מבוקע.

פורמייקה - פורמייקה ננו - פורמייקה זה חיפוי פלסטי שמודבק על גבי לוח העץ.

ניתן למצוא פורמייקות בהדפסים וגוונים שונים. החיסרון לעיתים מראה מעט פלסטיקי ופשוט, היתרון זה העמידות (לעומת צבע, פורניר או עץ מלא). ישנו סוג נוסף של פורמייקה שנקרא פורמייקה ננו- פורמייקה ננו היא בעלת מרקם מאוד נעים למגע והגימור שלה נראה הרבה יותר טוב ויוקרתי ובהתאם גם המחיר.


בירץ - לוח עץ סנדוויץ איכותי בגמר בירץ "ליבנה" . בתקופה האחרונה ניתן לראות יותר ויותר שימושים בפלטות בירץ כחומר גמר בארונות, חיפוי קירות, מטבחים ועוד.



או.אס.בי - OSB - לוח עץ העשוי כולו שבבי עץ שמהודקים ומודבקים זה לזה. כיום ניתן לראות שימוש בלוחות עץ אלו בעיצובים שונים במשרדים, חנויות ועוד. נותן מראה טיפה מתועש לחלל. מלא דוגמאות לעיצוב וריהוט המשלב לוחות OSB - לחצו כאן

סנדוויץ - פלטות עץ דיקט סנדוויץ מגיעים בעוביים שונים ומשמשים בעיקר לבניית גופי הארונות ויחופו בפורמייקה כחומר גמר. לארונות ומטבחים בדרך כלל השימוש יהיה בפלטה בעובי 17 ממ.


אמ.די.אף - MDF - פלטת עץ דחוס (עשוי בעיקר משאריות נסורת, סיבי עץ דקים ודבק) השימושים העיקרייים של לוחות הMDF הם לחזיתות מטבחים וארונות, את לוחות ה-MDF ניתן לעבד, כלומר: לחרוץ וליצור בהם ידיות אינטגרליות וחיתוכי CNC מעוצבים.



309 צפיות

פוסטים אחרונים

הצג הכול

sign in & stay updated

פוסטים. סרטונים. טיפים ועוד

Thanks for subscribing!

DIGITAL RESOURSES

הדרכות וחומרי עזר למעצבים ואדריכלים

    • Instagram
    • YouTube

    * כל הזכויות שמורות לעינב מאי | am.studio

    bottom of page